Tři nové trendy eviduje situace na trhu nemovitostí po uplynulém koronaroce. Extrémní poptávka po koupi bytu či domu však trvá. Aktuálně nejvýznamnější novinkou je fakt, že prosinec a leden už nejsou v tomto segmentu mrtvé měsíce.
„Největší změnou je skutečně zájem na straně poptávajících. Rok po roce bylo chování známé: obchody ustávaly krátce po Mikuláši, v lednu a únoru jen pár podepsaných rezervací. Humorně jde říct, že se lidé po hektickém období před Vánocemi a během svátků odjeli odreagovat na lyže. Lockdown tomu ale udělal přítrž. Po přibrzdění obchodů v březnu se nejen nově naplno obchodovalo během prázdnin, ale především během celého prosince, a hlavně celého ledna. Smlouvu jsme podepisovali i na Štědrý den, do konce měsíce uzavřeme ještě pět nových smluv,“ přiblížil Tal Grozner, šéf české pobočky Star Group.
![](https://homemagazine.cz/wp-content/uploads/2021/02/in1-768w.jpg)
Extrémní poptávka po nemovitostech se projevuje i na téměř vyprodaném projektu Nové Chabry. Z dvanácti vil zbývají k prodeji tři, a i na jedné z nich je evidovaný zájemce. Z bytových jednotek zbývá necelých 20 procent.
V absolutních číslech jde o 182 prodaných bytů z celkových 222. Zájem je o byty napříč celou nabídkou, ať už jsou to jednopokojové a dvoupokojové byty nebo i nejdražší penthousy. U jednopokojových a dvoupokojových nemovitostí zbývá k prodeji jen pár jednotek. Větší počet i výběr se nabízí mezi třípokojovými a čtyřpokojovými byty, ale i zde je výběr každým týdnem omezenější.
![](https://homemagazine.cz/wp-content/uploads/2021/02/wolfsight_6_NCH-vily-exterier-ulice-2_13469548035d7fd5d0c77f9-840x473.jpg)
„Navzdory obecně populárním prohlášením, kdy velcí developeři tvrdí, jak obrovská procenta prodávají zahraničním investorům, u nás je situace naprosto opačná. 95 procent kupujících v Nových Chabrech jsou čeští a slovenští klienti pořizující si vlastní bydlení. Ve většině navíc jde o obyvatele severní části Prahy nebo ty, kteří to v místě znají, či si dokonce již koupili byt v předchozích etapách. Byty si v takovém případě kupují většinou pro sebe – často například větší a přestěhují se. Nebo nemovitost kupují pro někoho z rodiny,“ vyjmenoval Tal Grozner.
Druhou novinkou způsobenou pandemií je větší důraz klientů na komfort bydlení a také na kvalitu dispozice bytů. Poptávající řeší, zda se jim vejde pracovní kout do obývacího pokoje nebo ložnice. Zda se vejdou na terasu či balkon s notebookem a zda jsou na klíčových místech k dispozici zásuvky. Doba se v tomto ohledu změnila a okamžiky, kdy lidé musí zůstat na home office, jsou více méně na denním pořádku. Proto chtějí být na tyto situace připraveni.
![](https://homemagazine.cz/wp-content/uploads/2021/02/wolfsight_6_NCH-vily-exterier-ulice-1_13308052335d7fd5d0e32a7-840x473.jpg)
Třetí novinkou uplynulého roku je změna věkové struktury poptávajících. Ta ovšem pravděpodobně více souvisí s naprostým nedostatkem bytů v metropoli – a s logickým nárůstem cen. Mladší ročníky (kolem dvaceti let) mají těžkosti se získáním hypotéky, proto jim s koupí nemovitosti pomáhají rodiče. Většina kupujících tak jsou lidé mezi 25 a 45 lety.
„Ale přibývá i situací, kdy si byt pořizují sedmdesátníci, kteří už nechtějí bydlet v domku za Prahou a chtějí mít pohodlnější a luxusnější bydlení bez starosti o dům. V Nových Chabrech si právě tito klienti vybírají luxusnější typ dvoupokojového bytu o rozměrech 60 metrů čtverečních s velkou, čtyřicetimetrovou terasou. Obdobné nákupy dělají tu a tam i děti pro své rodiče, aby si byli blíž. Pro své rodiče chtějí například výtah, aby mohli pohodlně a v klidu žít a být blízko kvalitní lékařské péči,“ shrnul situaci Pavel Štefan, šéf prodejního týmu projektu Nové Chabry.