Kanceláře zažívají v posledních letech výrazné proměny. Dávno odzvonilo rozškatulkovaným pracovním buňkám. Inovativní tendence volí otevřené prostory, ale zároveň je kladen čím dál větší důraz na to, aby se zaměstnanci cítili v práci jako doma. Aby se jim dobře pracovalo a cítili se tam příjemně. Experti se shodují na tom, že se tak zvyšuje efektivita práce. Tyto tendence zaznamenali i projektanti a architekti pracovních prostor při volbě koncepce, vhodného nábytku a vybavení do kanceláří.
Pohovku do každé práce, aneb komfort světu vládne!
Z podniků určitě nezmizí nezbytné kancelářské skříně nebo typické pracovní stoly s šuplíky. Nicméně existence těchto vyslovených symbolů pracoviště již delší dobu balancuje na hraně. Lidé dnes k práci vyhledávají atypické prostředí, kde stačí mít dobré připojení. Rozmach různých start-upů a nástup mladé generace vyrostlé v digitálním prostoru vedly k vytváření designově zajímavých i jinak atraktivních pracovišť. Mnohá připomínají něco mezi hernou a obývákem a doslova pobízejí k práci z pohovky!
Nové strategie v době pandemie
Domácí kanceláře představují nové strategie v době pandemie. Četné průzkumy se dnes pochopitelně věnují tématu, které neodmyslitelně ovlivnilo naše životy za poslední rok a půl. Covid 19 má dopad na celý pracovní a podnikatelský svět. Jaký vliv bude mít pandemie na kvalitu života v kancelářích? Jaká budoucnost čeká otevřené prostory, jejichž vybavení se rozhodně bude muset popasovat s nároky na dodržování bezpečného odstupu i zvýšenými hygienickými požadavky? Jisté je, že zaměstnavatelům i návrhářům a výrobcům kancelářského nábytku se nabízí nový pohled na orientace v jejich připravovaných kolekcích.
Zelená pro domácí kanceláře
Ukazuje se, že i ti zaměstnanci, kteří měli již před rokem možnost částečné práce z domova, ji využívali maximálně 1–2 dny v týdnu. Důvodem byl zvyk, ale i touha po společnosti. Protipandemická opatření však prakticky ze dne na den donutila miliony pracujících dramaticky změnit pracovní styl. Z nutnosti zůstat doma a pracovat na dálku se přeorientovali na práci prostřednictvím videohovorů, konferencí a webinářů. Mnozí si postupně uvědomili i výhody takového stavu, především nezávislost a třeba i zkrácení času stráveného v dopravních prostředcích. Možnost využít jej mnohem efektivněji pro sebe i pro zaměstnavatele.
Zaměstnavatelé konstatují, že jejich pracovní týmy se vlivem situace nerozpadají, naopak se vytvářejí pevnější spojení mezi kolegy, kteří se díky videomeetingům či hovorům „setkávají“ paradoxně daleko osobněji. Protože nejběžnějším prostředkem komunikace v open-space kanceláři je většinou e-mail, aby člověk nerušil ostatní kolegy.
Celá situace tak bude mít důsledky při vybavování domácích kanceláří. I tam je třeba mít na zřeteli zdraví při práci a upřímně, práci z gauče nelze provozovat do nekonečna. Vysoce funkční a praktické se ukazují různé pojízdné a modifikovatelné kusy nábytku. Ať už se jedná o jednoduché kompaktní stolky na notebook, které lze dle potřeby přesouvat z místnosti do místnosti, nebo řadu variant polohovatelných pracovních stolků či židlí, které umožňují alternativně pracovat ve stoje a mohou pomoci předejít svalovým problémům či bolestem páteře. Hodí se stejně dobře domů jako do kanceláří.
Open space, nebo coworking ve flexi office?
Navzdory limitům, které ukazuje období pandemie, se však trendy ve způsobu práce a využívání kancelářských prostor neustále vyvíjejí. Vybavení moderních kanceláří se přizpůsobilo otevřeným prostorům, kde jednotlivé posty bývají nezřídka odděleny jen protihlukovými zástěnami či paravány. Kancelářský stůl dříve vévodil celé místnosti, byl impozantní. Nyní je na prvním místě funkčnost. Skříňky, zásuvky, schránky, kalendáře zmizely a jako pán na stole zůstal pouze počítač nebo tablet.
Změny v pracovním stylu, tzv. pracovní „nomádství“, znamenají posun od tradičního spojení jednoho místa a času pro práci k rozmnožení pracovních prostor a plánů. Podnikatelům, ale i například studentům a dalším lidem jsou k práci nabízeny sdílené kanceláře ke krátkodobému i dlouhodobému pronájmu. Kreativní prostředí plně vybavené kancelářskou technikou, zasedacími místnostmi s veškerým příslušenstvím pro pořádání případných jednání, školení či workshopů.
Stírají se vyhraněné definice mezi pracovištěm, místem pro zábavu či odpočinek. Kanceláří se tak stejně dobře může stát hotelová recepce poskytující klidný pracovní kout vybavený příjemným lounge nábytkem. Anebo různé multifukční prostory v nákupních galeriích. To vše, pochopitelně, za dodržení nutných bezpečnostních a hygienických pravidel.
Zdroj foto: AJprodukty.cz