Každý, kdo to s auty myslí opravdu vážně a chce jim věnovat maximální péči vlastnoručně, nejen tím, že dá auto do servisu, bude potřebovat řešení problému, jak se dostat k jeho spodní části. Řešením je samozřejmě instalace zvedáku. Mohlo by se zdát, že takové zařízení není nic, co by mělo místo v domácí dílně nebo garáži.
Sloupové zvedáky
Ve chvíli, kdy přijedete do pneuservisu, jeho obsluha vás s největší pravděpodobností navede k ramenům sloupového zvedáku. V dnešní době je pohon zvedáku prakticky vždy elektrohydraulický a zvedáky se od sebe navzájem liší počtem sloupů.
Jednosloupové zvedáky jsou méně náročné na místo, ale současně z logiky věci plyne, že jejich nosnost není tak vysoká jako u alternativ s více sloupy. Auto s nimi ale zvednout dokážete a pokud se vám do garáže jiný nevejde, může jít o dobrou volbu. Jednosloupové zvedáky mohou být buď kotvené do podlahy, nebo mobilní.
Nejběžnějším typem zvedáků, se kterými se setkáváme ve většině pneuservisů, jsou zvedáky dvousloupové. K dispozici jsou samozřejmě i zvedáky čtyřsloupové. Při výběru vícesloupového zvedáku je třeba vzít v potaz, zda bude spojení sloupů realizováno spodem (běžnější varianta), nebo vrchem, což znamená absenci přejezdu, ale sníží maximální výšku zdvihu.
Nůžkové zvedáky
Pro použití v malých dílnách a nadšeneckých garážích jsou ale sloupové zvedáky spíše výjimkou. Prostorově méně náročné a ve většině případů mobilní nůžkové zvedáky (existují ale samozřejmě i nůžkové zvedáky zapuštěné) jsou v tomto ohledu běžnější.
Nůžkový zvedák charakterizuje stabilita, dostatečně vysoký zdvih umožňující servis brzd, výměnu oleje i další práce na podvozku a výměnu pneumatik. Podle konkrétního typu mají nůžkové zvedáky takovou nosnost, že umožňují i práci na dodávkách a jiných podobně velkých vozech.
Zvedák je druh vybavení, který není určen pro všechny, kromě profesionálů jej ocení skutečně jen ti největší nadšenci. Dobrou zprávou ale je, že mají na výběr z dostatečného množství typů a druhů zvedáků.
Zdroj obrázků: Parilov / Shutterstock.com, Pixabay.com